علی اکبری

  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:15

فهرست مطالب

تقوا

راه تحریم غیر خدا

تقواى تن و تقواى دل

آیینه اسرار الهى

رابطه تقوا و عمل

تقوا، مایه ریزش روزى

تقوا

محقق طوسى، راه دیگر مانع&rlm زدایى از سیر و سلوک را « تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و این تحاشى. در باره تقوا آمده است: « بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله یحب المتقین» [2]

متقین، محبوب خدا هستند. البته همان طور که تقوا مراتبى دارد محبوبیت الهى هم درجاتى دارد. مهم، آن است که انسان در تقوا سه رکن آن را رعایت کند:

رکن اول: این که از خدا بترسد و این خوف، خوف ساده باشد و بر اساس ترس از خدا تحاشى داشته باشد.

رکن دوم: « تحاشى» از گناه است، بدین معنا که اگر گناه در وسط باشد، انسان خود را به حاشیه بکشد تا به آن آلوده نشود؛ مثل این که، گفته مى&rlm شود: « از گناه اجتناب کنید» ؛ یعنى، شما دریک جانب قرار گیرید و گناه در جانب دیگر قرار گیرد؛ یعنى، سعى کنید با پروا از متن که گناه است به حاشیه صفا و نجات قدم بردارید.

رکن سوم: این است که چه در آن ترس و چه در این حاشیه رفتن، منظور، نزدیک شدن به خدا باشد. برخى افراد از ترس زندان یا براى حفظ آبروى خود و هراس از ریختن آبرو، گناه نمى&rlm کنند و از آن تحاشى دارند و البته اینها خوب است. چون دورى از گناه، « توصلى» است؛ اما نشانه سیر و سلوک نیست. « سالک الى الله» خود را در مسیر خدا مى&rlm بیند و مسیر هم مستقیم و زمام این سالک در این مسیر مستقیم به دست خداست؛ چنانکه مى&rlm فرماید:

« ما من دابة إلا هو اخذ بناصیتها إن ربى على صراط مستقیم» . [3]

کسى که گفت:

« إیاک نعبد و إیاک نستعین»

قهرا خود را در تحت زمام حق مى&rlm بیند:

« یا من بیده ناصیتى، یا علیما بضرى و مسکنتى، یا خبیرا بفقرى و فاقتى» . [4]

و مشابه این مضمون در « مناجات شعبانیه» چنین آمده است:

« بیدک لا بید غیرک زیادتى و نقصى و نفعى و ضرى» . [5]

بنابراین، انسان سالک خود را در راهى مى&rlm بیند که زمام راهیان آن به دست خداست. از این رو پرهیز و ترس او « قربة الى الله» است؛ زیرا اگر چنین نباشد، او براى خود مى&rlm ترسد؛ نه براى رضاى خدا و بنابراین، اهل سیر نیست.

اگر انسان از گناه توبه کند و به جایى برسد که از توبه نیز توبه کند، در فضایل، مخلص است و هرگز ریا نمى&rlm کند. تقوا که از بهترین اوصاف انسان سالک است، گاهى انسان آن را به این انگیزه، تحصیل مى&rlm کند که در دنیا و آخرت عزیز باشد. چنین انسانى اخلاص ندارد؛ زیرا کار را براى تحصیل رضاى خود کرده است، نه رضاى خدا و در حقیقت او با تقوا نیست؛ زیرا او لباس تقوا را در بر کرده است تا در قیامت، جامه زرین جاه و عزت را بپوشد.

این که مى&rlm گویند صراط مستقیم، از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، نمونه&rlm هایش در این بحثها ظهور مى&rlm کند. گاهى تشخیص وظیفه، از تشخیص یک موى باریک، باریکتر است. آنها که موشکافى مى&rlm کنند توان این را دارند که این مسائل را به طور دقیق ارزیابى کنند.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-110618-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%82%d9%88%d8%a7-%d9%88-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%d9%8a%d9%85-%d8%ba%d9%8a%d8%b1-%d8%ae%d8%af%d8%a7/
  • ۹۵/۰۷/۲۶
  • sdadasd erqqwe

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی